Rabu, 9 Jun 2021

2.0 HUKUM BERKAITAN PEMBEDAHAN PLASTIK



Penjelasan dari Imam An-Nawawi untuk membezakan antara pembedahan kecantikan yang dibolehkan (harus) dan yang diharamkan:  


HARUS


1.   Adapun sabda nabi: "Yang mengikir giginya supaya kelihatan cantik" maknanya adalah yang melakukan hal itu untuk mempercantik diri. Sabda nabi tersebut menunjukkan bahawa yang diharamkan adalah yang meminta hal itu dilakukan atas dirinya dengan tujuan untuk mempercantik diri. Adapun bila hal itu perlu dilakukan untuk tujuan perubatan atau karena cacat pada gigi atau sejenisnya maka hal itu dibolehkan.


2.   Bertujuan untuk mengembalikan bentuk anggota tubuh badan  kepada keadaan  sebagaimana manusia dijadikan. (Mengembalikan fungsi asal anggota tubuh badan).                                 

  • Firman Allah SWT:

لَقَدۡ خَلَقۡنَا الۡاِنۡسَانَ فِىۡۤ اَحۡسَنِ تَقۡوِيۡمٍ

Maksudnya:  Sesungguhnya kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapan sesuai  dengan keadaannya).

                                                                                             (Surah at-Tin:4)            

  • Jabir bin Abdullah R.A telah berkata:

عَنْ جَابِرٍ ، قال : " بَعَثَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَى أُبَيِّ بْنِ كَعْبٍ طَبِيبًا فَقَطَعَ مِنْهُ عِرْقًا ثُمَّ كَوَاهُ عَلَيْهِ.

“Rasulullah SAW telah menghantar seorang doktor kepada Ubay Bin Ka’ab lalu doktor itu memotong satu uratnya dan meletakkan besi panas padanya.


  3.  Bertujuan untuk memperbaiki cacat sejak lahir (al-‘uyub al-khalqiyyah) seperti bibir sumbing, atau cacat yang datang kemudian (al-‘uyub al-thari’ah)  akibat kecelakaan, kebakaran, atau semisalnya, seperti wajah yang rosak akibat kebakaran/kecelakaan.


                          مَا أَنْزَلَ اللَّهُ دَاءً إِلَّا أَنْزَلَ لَهُ شِفَاءً
Maksudnya: “Allah tidak menurunkan sesuatu penyakit melainkan diturunkan bersamanya penawar.” [Riwayat al-Bukhari (5678)]


 4.   Menghilangkan kehodohan yang  mengakibatkan  jiwa dan raga seseorang itu menderita. 


         CONTOH: Pemindahan kulit dan penempelannya, penanaman rambut khusus bagi            wanita kerana masalah rambut gugur.


HARAM


1.  Bertujuan semata untuk mempercantik atau memperindah wajah atau tubuh, tanpa ada hajat untuk pengubatan atau memperbaiki suatu cacat.

CONTOH: Memperindah  bentuk hidung, dagu, buah dada, atau operasi untuk menghilangkan  kedutan-kedutan tanda tua di wajah dan sebagainya.


وَلَأُضِلَّنَّهُمْ وَلَأُمَنِّيَنَّهُمْ وَلَـَٔامُرَنَّهُمْ فَلَيُبَتِّكُنَّ ءَاذَانَ ٱلْأَنْعَـٰمِ وَلَـَٔامُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ ٱللَّهِ ۚ 

وَمَن يَتَّخِذِ ٱلشَّيْطَـٰنَ وَلِيًّا مِّن دُونِ ٱللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرَانًا مُّبِينًا

    Maksudnya: Dan pasti ku sesatkan mereka, dan akan kubangkitkan angan-angan kosong pada mereka dan akan kusuruh mereka memotong telinga-telinga binatang ternak, (lalu mereka benar-benar memotongnya), dan akan aku suruh mereka mengubah ciptaan Allah, (lalu mereka benar-benar mengubahnya).” Barangsiapa menjadikan setan sebagai pelindung selain Allah, maka sungguh, dia menderita kerugian yang nyata.

(SURAH AN-NISAA’ 119)

[Syarh Shahih Muslim karangan Imam An-Nawawi XIII/107]

  

2.2 PERBAHASAN HUKUM

 

2.2.1.HUKUM MELAKUKAN PEMBEDAHAN PLASTIK ADALAH HARAM MENGIKUT KEADAAN

Sebilangan kecil ahli-ahli fiqh berpendapat melakukan pembedahan plastik untuk kecantikan adalah haram. Hal ini kerana perkara tersebut seperti menolak ketentuan takdir Allah SWT dan mengubah ciptaanya. perkara ini telah disebut didalam surah An-Nisaa ayat ke 119 iaitu :

وَلَأُضِلَّنَّهُمْ وَلَأُمَنِّيَنَّهُمْ وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُبَتِّكُنَّ آذَانَ الْأَننْعَامِ وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ ۚ وَمَن   يَتتَّخِذِ الشَّيْطَانَ وَلِيًّا مِّن دُونِ اللَّهِ فَقَددْ خَسِرَ خُسْرَانًا مُّبِينًا

Maksudnya: "Dan demi sesungguhnya, aku akan menyesatkan mereka (dari kebenaran), dan demi sesungguhnya aku akan memperdayakan mereka dengan angan-angan kosong, dan demi sesungguhnya aku akan menyuruh mereka (mencacatkan binatang-binatang ternak), lalu mereka membelah telinga binatang-binatang itu; dan aku akan menyuruh mereka mengubah ciptaan Allah". Dan (ingatlah) sesiapa yang mengambil Syaitan menjadi pemimpin yang ditaati selain dari Allah, maka sesungguhnya rugilah ia dengan kerugian yang terang nyata.”

                                                                                                        (Surah al-Nisa’: 119)

Daripada  riwayat  Abdullah bin Mas'ud RA: 

     أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَعَنَ الوَاشِمَاتِ وَالمُسْتَوْشِمَاتِ وَالمُتَنَمِّصَاتِ مُبْتَغِيَاتٍ                                          لِلْحُسْنِ مُغَيِّرَاتٍ خَلْقَ اللَّهِ

“Sesungguhnya Nabi SAW melaknat wanita-wanita yang mentatu dan yang meminta ditatu, wanita-wanita yang mencukur alis, demi mencari keindahan dan mengubah ciptaan Allah."

Hadis dia atas menerangkan bahawa perbuatan seperti melukis tatu di badan dan mencabut kening untuk kelihatan cantik dan sempurna ialah perkara yang dilaknat oleh Allah SWT kerana perkara tersebut mengubah ciptaan.


Hadis kedua berkaitan dengan pembedahan plastik diriwayatkan oleh HR Bukhari dan Muslim.


Maksudnya: Daripada Asma' sesungguhnya seorang perempuan datang kepada Nabi lalu berkata: Aku ada seorang anak perempuan yang baru melangsungkan perkahwinan, dia telah jatuh sakit lalu rambutnya telah gugur. Adakah boleh bagiku untuk menyambungkan rambutnya itu dengan benda lain (dengan diberi cemara dan sebagainya)? Lalu Nabi SAW  berkata: “Allah SWT melaknat orang yang menyambung rambut dan orang-orang yang meminta untuk menyambung rambut.” [HR Bukhari dan Muslim]


  2.HUKUM MELAKUKAN PEMBEDAHAN PLASTIK ADALAH HARUS                                                            MENGIKUT KEADAAN

Tetapi sekiranya pembedahan plastik tersebut dilakukan untuk merawat kecacatan pada tubuh badan dan untuk menutup aib pada seseorang manusia sehingga boleh mendatangkan masalah gangguan mental, maka hukum bagi melakukan pembedahan plastik adalah harus. Sebuah Hadis yang dirawayatkan oleh Usamah Bin Syarik ada berbunyi:

Maksudnya: Sesungguhnya Nabi SAW telah bersabda: Wahai hamba-hamba Allah sekalian, berubatlah kamu sesungguhnya Allah SWT tidak menjadikan sesuatu penyakit itu melainkan dijadikannya ubat kecuali penyakit tua.

 
Jabir bin Abdullah R.A telah berkata:
عَنْ جَابِرٍ ، قال : " بَعَثَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَى أُبَيِّ بْنِ كَعْبٍ طَبِيبًا فَقَطَعَ مِنْهُ عِرْقًا ثُمَّ كَوَاهُ عَلَيْهِ.

“Rasulullah SAW telah menghantar seorang doktor kepada Ubay Bin Ka’ab lalu doktor itu memotong satu uratnya dan meletakkan besi panas padanya.


Berdasarkan  riwayat ini, perbuatan mengubah ciptaan Allah kerana sesuatu keperluan adalah diharuskan. Keperluan yang terkandung dalam  riwayat di atas ialah bagi menyelamatkan nyawa dan menghilangkan penderitaan dan kesakitan yang dialami oleh pesakit.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan